Follow by Email

2012. május 24., csütörtök

A Lurdy Mozi vetítéstechnikai felszereltsége:

A következőkben leírtak, a mozi digitalizálását megelőzően voltak teljes mértékben helytállóak, hitelesek a 1998-2009 közötti időszakot tekintve! A jelenlegi modernebb vetítés technikai eljárásról, annak technikai hátteréről, amellyel már pár terem rendelkezik, hiányos ismereteim tükrében sajnos nem áll módomban szakszerűen prezentálni. Azonban a hangtechnikára vonatkozó leírások, napjainkban is megegyeznek az alábbiakban leírtakkal! Amennyiben új információkat, tudok meg az újonnan beszerelt vetítő berendezésekről, az érintett termek esetében, haladéktalanul megosztom Veletek.        

A Lurdy Mozi 10 darab Cinemeccanica gyártmányú nagyteljesítményű mozigép , Victoria 5 típusú projektorokkal rendelkezik. A befűzést leszámítva (kivéve a digitális vetítéseknél) minden funkciója személyi számítógépről táv vezérelhető, szabványos ethernet kártyán keresztül. Fejegysége cserélhető – létezik hozzá mechanikus optikakomplexum háromféle lencse a háromféle anamorf képarány – 1.85:1, 2.35:1, 2.39:1 – miatt van, de felcsatolható a helyére digitális formátumban érkező filmek lejátszására alkalmas projektor-egység. Lelkük a kistermekben egy-egy 1kW-os; a két nagyteremben pedig egy-egy 7kW-os kisívű egyenáramú táplálású xenonlámpa, melyeket a folyosótól és a hallgatóteremtől különálló, elszigetelt térben elhelyezett aktív klímák hűtenek.

További felszerelések; Cinemecchanica gyártmányú három- és négytálcás filmállványok. JBL! MPX300, MPX600, MPX1200 – 300, 600, és 1200 Wattos kétcsatornás teljesítményerősítők. 10 darab CM-35 monitoregység. Ezek szabványos rack-méretű műszerek, feladatuk a kiválasztott hangcsatorna műsorát egy 10 cm átmérőjű kommersz, szélessávú, beépített hangsugárzón megszólaltatni, illetve szintjét decibelben LED-es bargraph-on a kezelő személyzetnek megmutatni.
10 darab DOLBY CP500 analóg-digitális dekóder.  A CP500 egy rendkívül bonyolult, sok mindent tudó DSP. (Digital signal processor – digitális jelfeldolgozó).
DTS dekóderek. Feladatuk elsősorban a mozifilmen található DTS szabványú időkódok indításával a megfelelő hanganyag lejátszása a dekóderbe elhelyezett DTS-CD-kről. A két nagyteremhez digitális frekvenciaváltók. Ezek segítségével aktív, „bi-amplified” rendszerről beszélhetünk. Ez azt jelenti, hogy a frekvenciaváltás itt nem a megszokott passzív RLC-hálózatokon, hanem digitális szűrőn történik; a szétválasztott frekvenciasávok pedig külön végerősítőkhöz érkeznek. Surround EX-adapter – a gyakran 5.1 hangcsatornába bújtatott hetedik csatorna hangjának dekódolására. (DTS-ES, ill. Dolby Digital EX elvekhez). Számtalan JBL! hangfal a 10 terem mindegyikében, valamint a fentiek kiszolgálásához elengedhetetlen elektromos, mechanikus és klímaelemek.

A moziteremek belső kialakítása, technikai felszerelésüket illetően:


A termek kialakítása Berkes Zoltán munkája. Belső kialakításra az eddig
látottak alapján magasan a Lurdy-Ház viszi a prímet; látszik, hogy nem a költségvetés volt a korlát a kiépítésénél, hanem a nézők minél magasabb színvonalú szórakoztatása. A kisebb termek 80 férőhelyesek, ami majdhogynem családiasan kevés, vásznuk 30 négyzetméteres, míg az 1-es terem majd 500 fő egyidejű szórakoztatására alkalmas, és 160 négyzetméteres a vászna. Minden mozivászon panorámás, azaz kis ívben hajlított. A vászonról érdemes megjegyezni, hogy bár messziről nem látható, valójában apró lyukak lepik el teljes felületén.
A Lurdy-1 terme nem túlzsúfolt. Ahogy a fenti képen is látható, hatalmas tér van az első sor és a vászon között, ezzel védve az elöl ülők fülét és nyakát a viszontagságoktól.
A terem kialakítása véletlenül sem követi az egyszerű téglatest-formát; mind oldalsó
falainak, mind a plafon vonalvezetése több, egymással szöget bezáró síkfelületekből áll. Ezek a síkfelültetek pedig bársonyhoz hasonlatos anyaggal vannak bevonva, vagy abból készült redőzött függöny borítja őket. 
A hang

A mozigépekhez kapcsolt különféle elektronikus berendezések minden létező
szabványos hangformátum lejátszására (Dolby Stereo, Dolby Digital, DTS, SDDS)
alkalmassá teszik a mozit. Ide kapcsolódik egy bizonyos szintű automatizáltság is, mely a minden esetben a kezelő dolgát könnyíti meg, de szem előtt tartja, hogy bizonyos beavatkozásokhoz feltétlenül ember szükséges. Így automatikus például a gépek előre beállított sorrend és időközök szerinti be- és átkapcsolása – automatikus folyamat például egyetlen gombnyomásra az előzetes zene lekeverése, a világítás fokozatos elhalványítása, és a mozigép indítása. Automatikus folyamat továbbá az, ha a filmszalag annak előzetes átvizsgálása ellenére mégis sérült lenne (jellemzően a széle, amely a hangsávokat tartalmazza), az automatika képes azonnal átváltani a precedenciában meghatározott következő hangsávra. Így a lejátszás folyamatos marad, és a kezelő figyelmét sem kell feleslegesen lekötni.
Technikai oldalról közelítve a hangsávok lejátszását, a fent említett négy elterjedt
mozihang-szabvány egymástól mind technológiában, mind pedig gyártóban függetlenek.

Az legfontosabb hangszabványok, röviden;
 
1, SDDS – A SONY cég kevéssé elterjedt hangszabványa. Optikai úton tárol
5+1…7+1 csatornás hangot, veszteségmentes ATRAC kódolással (Adaptive Transform Coding, kb. 5:1 ratio), a film két szélére, a traktorlyukakon kívüli területre, egy cián alapú emulziós, megerősített rétegre fényképezve.
 
2, Dolby Stereo – A sztereo megjelölés korábban engem is megtévesztett. Arról van
ugyanis szó, hogy ez a márkanév valójában négy csatornás hangot takar, fizikailag két csatornába bújtatva. A filmszalagra ebben a megoldásban a DTS időkódok és a traktorlyukak közé kétsávnyi analóg, optikai elven olvasható adat kerül fényképezésre; az általuk hordozott információból azonban dekódolható egy jobb, egy bal, egy center, és egy (mono) surround csatorna műsora is. A felfényképezett anyag nagyon érdekes látvány, egy hanghullámfájl kitöltött, szimmetrikus oszcilloszkópos ábrájára emlékeztet – és valójában majdnem az is.
 
3, Dolby Digital – optikai elven tárolt, redundáns, hibajavító, digitális hangrögzítési
eljárás. Elméletileg 2-9 csatornányi hanganyag tárolására alkalmas. A bitek mártix-formába szervezve kerülnek fel a celluloidra, mégpedig a traktor-lyukak közé. A jelölt lézeres olvasó ezt a típusú információt a Dolby CP500-ak továbbítja, ahol a digitális jelek visszanyerik bitfolyam-alakjukat, majd ezáltal információtartalmukat is, azaz a hangcsatornák hanganyagát. Kiegészítése, továbbfejlesztése a Dolby Digital EX. Ebben a megoldásban a „klasszikus” Dolby Digital 5+1 hangcsatornája közül a jobb és bal surroundba mátrixolják, keverik bele egy hátsó középső csatorna jelét, melyet csak a megfelelő EX-adapter tud azokból kiválasztani, és megjeleníteni. Adapter nélkül a hátsó center hanganyaga önmagával interferálódva kioltódik.
 
4, DTS – A Digital Theatre Systems cég által kidolgozott hangrendszer. A hang
ezúttal nem a celluloidon van, hanem külön DTS-CDROM-okon érkezik a film mellé.
Megemlítendő, hogy a DTS-CDROM egy CDROM alapú, de speciális adatstruktúrájú
rendszer. A filmszalagra ekkor csak a szinkronozáshoz elengedhetetlen időkódok kerülnek fel, mégpedig a Dolby Stereo hangsáv, és a képanyag közé.A DTS cég is elkészítette a maga 6.1 csatornás rendszerét, melyet DTS-ES-nek
keresztelt. 

A Lurdy Mozi  vásznai mögött 

 A nagyterem vászna mögött 5 darab JBL! 5674-es típusú hangláda áll. Ne tévesszen meg senkit, hogy valójában két dobozról van szó – az alsó része felelős a mély-középért, a felső pedig a magas tartományt fedi le.

A JBL! 5674 specifikációja röviden az alábbi:

-  Frekvenciatartomány: 45 Hz - 12.5 kHz (@- 3 dB)
-  Maximális hangnyomás: 117dB (@10 m)
-  Igényelt váltási frekvenciák: LF/MF: 297 Hz, MF/HF: 2.5 kHz
-  Érzékenység: 103dB illetve 115dB, (@1W, 1 m)
-  Ajánlott erősítő-teljesítmény: 2*1200W

Halkan megjegyzem, „kicsit” túlkapás volt a tervező részéről az 5674-es alkalmazása, hiszen mint a specifikációból is kivehető, ekkora teljesítmény egy 500 fős teremnek nagyon sok. A hangfalak gyártója is ezen a véleményen van – ezt a termékét 1200 fős termekbe javasolja.

Mindehhez még hozzájön 6 darab JBL! 4645C típusú bass-reflex elven működő subwoofer, amelyekben egyenként 46 centiméter átmérőjű hangsugárzó dolgozik, jellemzően 80 Hz alatt, elméletileg „csak” 22 Hz-ig. Ez az LFE csatorna. Érzékenysége 99dB (@1W, 1m), és 1600 Watt folyamatos zenei teljesítményre képes.
A falakra, oldalsó és hátsó csatornáknak szintén a sorozat legnagyobb tagja, a JBL!
8340 típusú, kétcsatornás surround került. Tulajdonságai:
- Frekvenciatartomány: 45 Hz - 18 kHz (@-10 dB)
- Váltási frekvencia: 2200 Hz
- Érzékenység: 96dB (@1W, 1m)

Amint bemutattam, a screenerek a vászon mögött vannak. A vászon viszont egy erős, sűrű szövésű anyag, így ha nem volna lyuggatva, csak igen kevés hangenergia jutna át rajta. Ezért hát apró perforációt helyeztek el a vászon teljes felületén, egyenletes eloszlással. Ez jó megoldás arra, hogy több hangenergia jusson át, sőt, mint hangfrekvenciás egyenirányító is jó szolgálatot tesz, cserébe azonban „kimenetén” elromlik a frekvenciamenet.”

Forrás: Orosz Csaba Zsolt (2004.) Szakdolgozat
http://vip.tilb.sze.hu/~wersenyi/OCS2004.pdf (8-16. o.)





 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése